تبلیغات
وبلاگ مهندسی مکانیک ( مکانیک خودرو-حرارت و سیالات) - پژو 405وپژو پارس از کجا امدند؟!!

طراحی سایت

قالب وبلاگ

وبلاگ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات


وبلاگ مهندسی مکانیک ( مکانیک خودرو-حرارت و سیالات)
از مکانیک لذت ببر!!!!!!!!

405

405این خودرو رو در واقع میتونیم مادر تولیدات ایرانخودرو بدونیم اگر این خودرو نبود هیچوقت پرشیا نبود یا هیچوقت آردی نبود و حتی ممکن بود تولید 206در ایران هم شروع نشه در هر حال این خودرو خیلی به ایرانخودرو کمک کرد تا پیشرفت کنه  40۵ خودرویی هست که در بین مردم از پرطرفدارترین خودروها بود و هنوزم کم و بیش طرفدار خودشو داره این خودرو در زمان خودش طراحی منحصر بفرد و بی مشکلی رو داشت طوری در سال 89-90بهترین خودروی سال اروپا شد.

برای طراحی این خودرو راههای طولانی طی شد که خود پژو هم بارها اونا رو به زبون میاورد برای طراحی این ماشین اکثر بزرگمردان طراحی کمپانی پژو دور هم جمع شدن تا ماشینی تحویل کشورشون بدن که کمترین مشکل و ایراد رو داشته باشه برای همین 405در طراحی از دقت بالایی برخوردار بود  اونا حتی به میزان صدا در اطاق خودرو و یا خیلی از موضوعات ریز توجه فراوونی داشتن و اونا رو یک به یک زیر نظر میگرفتن. این خودرو در سالهای اولیه ی تولید در فرانسه طرفداران بسیاری پیدا کرد و در چندین مدل مختلف 1.6-2.0-(1.4)تولید میشد.ایران اون اوایل مدل glیا 1.6رو تولید میکرد که وقتی دید واقعا مردم استقبال کردن مدل2.0رو نیز تولید کرد.این ماشین در واقع شروع همکاری ما با فرانسویها بود.این خودرو در تمامی سیستم ها بسیار عالی بود. از تعلیق گرفته تا سیستم فرمان و موتور.تعلیق این خودرو کمی خشک بود و به اسپرتی بودن ماشین کمک میکرد ولی برای خانواده و مصارف خانوادگی اصلا بد نبود .موتور این خودرو یکی از موتورهایی بود که بسیار با تکنولوژی قدیمی طراحی شده بود و مصرف بالا و الایندگی بسیاری داشت

تا انچا که ایرانخودرو مجبور شد دوباره از پژو کمک بگیره اونهم برای تولید 405با موتور جدید.در واقع موتور 405کاربراتوری بود و با اینکه حجمی بالغ بر 2000سی سی داشت ولی تنها 100اسب میتونست تحویل صاحب خودش بده.همچنین این موتور مصرف بالایی هم داشت.خلاصه پژو به ایرانخودرو موتوری رو داد که باز هم قابل تحملتر بود.این موتور با اینکه برای دهه های 90بود ولی باز هم بهتر عمل میکرد و همچنین .مشکلات اون رفع شده بود.این موتور که 1.8بود در ابتدا بر روی یکی از مدلهای سیتروئن نصب بود که بعد از اون برای 306قرار گرفت و بعد هم به ایران داده شد.این موتور مصرف کمتری داشت و انژکتوری بود و همچنین با اینکه در حجم 200سی سی از موتور قدیمی کم داشت ولی باز هم توانایی تولید 99اسب رو داشت

وضعیت  405فعلی

متاسفانه هم اکنون حدود 16 سال از عمر 405میگذره و همچنان این خودرو داره تولید میشه.دیگه همه این نظر رو دارن که باید تولید 405متوقف بشه ..........

ایا این خودرو که یه روز در ذهن مردم به عنوان اسطوره بود ممکنه تولیدش متوقف شه؟!!

باز هم باید بگیم که متاسفانه ایرانخودرو در مونتاژ این خودرو خیلی کوتاهی میکنه.ایرانخودرو دیگر به قولی حوصله ی 405رو نداره و محصولات مهمتری رو برای تولید داره.تا جایی که حالا بیشتر 405ها در خط اردی مونتاژ میشن............

حدودا 95%قطعات این ماشین ایرانی هست و حتی میتونیم بگیم به جرات بی کیفیت ترین قطعات رو 405 بسته میشه

امکانات و توانایی های 405

این خودرو اگر حالا رو بخوایم بگیم امکانات ضعیفی نسبت به دیگر خودروها داره.از مهمترین امکانات:

مه شکن عقب-شیشه های برقی جلو-بخارگیر شیشه ی عقب-فرمان با حالت تنظیم ارتفاع-اینه های جانبی برقی-سپر همرنگ بدنه و..............کد موتور این خودرو(XU7JP/L3)که بیشتر به موتور L3معروفه

شتاب 0-100این خودرو 12.9هست وزن تقریبی این خودرو1070کیلوگرم هست .توانایی های این خودرو رو جاده زیاد در مقابل رقبا به نظر نمیاد چون که این خودرو رقبای سرسختی چون:ریو-سمند-گل-206و حتی ورنا رو داره .این هم یه تاریخ از یه ماشینی که تقربا داراه میره توی تاریخ خودروسازی .امیدوارم کامل بوده باشه

پارس چیست و از کجا امد؟!!

این خودرو از دیگر خودروهای بی هویت ایرانخودرو هست که همچنان تاییدیه از پژو فرانسه نداره.این خودرو پیچ و خم های زیادی رو گزروند تا به اینجا رسید.ایرانخورو حدودا سر این خودرو 3سال فکر کرد که این خودرو ارزش تولید دارد یا نه؟؟

تیرانخودرو اومد و با FACELIFTکه روی 405انجام داد پارس یا پرشیا رو خلق کرد.اون اومد و موتور همون 405 رو روی این خودرو گذاشت ولی از لحاظ امکانات خیلی کاملترش کرد

فرقهای 405وپارس در چیست؟!!

سر این موضوع خیلی بحثها شده .خیلیا این عقیده رو دارن که اصلا این دو خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارن

خیلیا هم این عقیده رو ندارن.حالا بریم ببینیم کدوم درستر میگن...

از لحاظ فنی

این دو خودرو از لحاظ موتوری هیچ تفاوتی نستند و باهم از یک موتور بهره میبرن.گیرباکس این دو خودرو نیز یکی است و در نیرومحرکه تولید میشه.از لحاظ سیستم فرمان این دو خودرو با هم فرق دارند.تنها فرقشون اینه که پرشیا سیستم فرمانش 3نقطه ای هست (اگر اشتباه نکنم )

از لحاظ امکانات داخلی و خارجی

پرشیا از لحاظ امکانات داخلی خیلی از 405بهتر و به روز تر میباشد .این خودرو از لحاظ امکاناتی دارای تحولات زیر شد:مه شکن عقب و جلو-استفاده از صندلیهای راحتر –دسترسی به صندوق عقب-چراغ نقشه خوان-بلندگو های عقب و چراغ سوم-راهنمای بغل-داشبورد با طرح چوب و.......از لحاظ قیافه نیز پرشیا دارای تحولی بسیاراست و به نظر خیلیا زیباتر از 405 میباشد

نتیجه

این دو خودرو رو میتوان به کلمات زیر سپرد:

405:فرسوده و در حال نابودی

پرشیا:پسر جدید 405که میتونه جای 405رو بگیره

هر دوی این خودروهای در حال حاضر خودروهای بدی نیستند ولی از لحاظ قیمتی خیلی تفاوت دارن که اونهم بر میگرده به سیاست گذاری های کمپانی ایرانخودرو

امیدوارم کامل و جامع بوده باشه

http://www.ikco.com/persian/products/images/405slxmain.jpg
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : ,وبلاگ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات

  • سبحان
  • گلریزون
  • ضایعات
  •