تبلیغات
وبلاگ مهندسی مکانیک ( مکانیک خودرو-حرارت و سیالات- تاسیسات) - 10 فناوری برتر در زمینه ایمنی خودرو عبارتند از:

طراحی سایت

قالب وبلاگ

وبلاگ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات


وبلاگ مهندسی مکانیک ( مکانیک خودرو-حرارت و سیالات- تاسیسات)
از مکانیک لذت ببر!!!!!!!!
نوشته شده در تاریخ جمعه 28 اسفند 1388 توسط ر ح-ع

.كنترل فشار چرخ‌ها
سازمان ملی امنیت عبور و مرور اتوبان‌ها در ایالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسایل نقلیه مسافربری با وزن حدود 10 هزار پوند یا كمتر را از سال 2008 مجهز به سیستم كنترل فشار چرخ‌ها كنند. با این حال، هم‌اكنون بسیاری از خودروهای مدل‌های پایین‌تر نیز از این ویژگی برخوردار هستند. مثلاً خودروی بی ام و این سامانه را در تمام مدل‌های خود ارائه كرده‌است. حسگرهای كار گذاشته‌شده در چرخ‌ها می‌توانند با تولید صدایی مشخص یا روشن شدن چراغی در مقابل راننده (یا هردوی این روش‌ها)، او را از كم بودن فشار هوا در چرخ‌ها مطلع سازند. همچنین، خودروهایی كه توانایی حركت با لاستیك پنچر را دارند، نیز در آینده دیده خواهند شد (درحال حاضر شورلت كوروت از چنین قابلیتی برخوردار است). این خودرو‌ها می‌توانند با سرعت نسبتاً بالایی در مسیری بیش از حدود 50 مایل با لاستیك پنچر حركت كنند.

 

این مسئله به عنوان واقعیتی عمومی پذیرفته شده‌است كه انسان در حال حاضر طول عمر بیشتری نسبت به گذشته دارد. دلیل این وضعیت، تنها محافظت بیشتر در مقابل خورشید و یا پیشرفت قابل توجه علم پزشكی نیست. سازندگان خودرو نیز به همین دلیل باید به اندازه دكترها مورد ستایش قرار بگیرند زیرا این افراد توانسته‌اند خلاقیت و عملكرد بالا را با فناوری‌های امنیتی بسیار قوی تركیب كنند. به گونه‌ای كه این سیستم‌ها در جاده همواره یك گام جلوتر از تمامی رانندگان باشند.
بسیاری از سامانه‌های ایمنی كه در حال حاضر برای خودرو‌ها به كار می‌روند، زمانی به نظر بسیار دور از دسترس می‌آمدند. همانطور كه سپرهای بی‌ضرر برای عابرین پیاده و خودرو‌هایی كه می‌توانند به صورت اتوماتیك رانندگی كنند، در حال حاضر به نظر دور از دسترس می‌رسند.

10 فناوری برتر در زمینه ایمنی خودرو عبارتند از:

 

1.كنترل فشار چرخ‌ها
سازمان ملی امنیت عبور و مرور اتوبان‌ها در ایالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسایل نقلیه مسافربری با وزن حدود 10 هزار پوند یا كمتر را از سال 2008 مجهز به سیستم كنترل فشار چرخ‌ها كنند. با این حال، هم‌اكنون بسیاری از خودروهای مدل‌های پایین‌تر نیز از این ویژگی برخوردار هستند. مثلاً خودروی بی ام و این سامانه را در تمام مدل‌های خود ارائه كرده‌است. حسگرهای كار گذاشته‌شده در چرخ‌ها می‌توانند با تولید صدایی مشخص یا روشن شدن چراغی در مقابل راننده (یا هردوی این روش‌ها)، او را از كم بودن فشار هوا در چرخ‌ها مطلع سازند. همچنین، خودروهایی كه توانایی حركت با لاستیك پنچر را دارند، نیز در آینده دیده خواهند شد (درحال حاضر شورلت كوروت از چنین قابلیتی برخوردار است). این خودرو‌ها می‌توانند با سرعت نسبتاً بالایی در مسیری بیش از حدود 50 مایل با لاستیك پنچر حركت كنند.

 

2. كنترل‌كننده قابل انطباق مسیر/ كاهش شدت تصادفات

كنترل‌كننده‌های جدید مسیر، كارهای بیشتری از ثابت نگه داشتن سرعت انجام می‌دهند. این كنترل‌كننده‌ها با استفاده از حسگرها و رادار می‌توانند دریچه كنترل بنزین و ترمزها را به گونه‌ای تنظیم كنند كه اگر تغییری در سرعت عبور و مرور رخ داد یا مثلاً راننده‌ای بسیار محتاط در مقابل خودرو قرار گرفت، همواره فاصله مطمئن با خودروی مقابل حفظ شود. اگر این سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف شود، به صورت خودكار ترمز كرده و كمربندها را نیز محكم می‌كند و اگر متوجه خالی شدن جاده یا افزایش سرعت خودروها شود، به صورت خودكار در صورت تغییر در سرعت عبور و مرور یا مثلا قرار گرفتن راننده‌ای بسیار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اولیه باز ‌گردانند. با این حال، همواره امكان دخالت در كار این سامانه توسط راننده نیز وجود دارد. مرسدس بنز و می‌باخ از این سامانه با نام Distronic استفاده می‌كنند.

 

3. یافتن نقطه كور/ كمك جانبی/ هشدار تصادف

این سامانه به منظور هشدار به راننده در زمانی عمل می‌كند كه خودرو یا شیئی در مسیر حركت یا پارك وجود داشته باشد. این سامانه، در حالت عادی فعال نیست و باید توسط راننده فعال شود. اگر این سامانه متوجه وجود شئی در مسیر شود، با روشن كردن چراغی در آینه، لرزاندن صندلی یا با ایجاد صدایی مخصوص راننده را مطلع می‌سازد. این سامانه از توانایی شناسایی موانع در مسافت‌های كوتاه برخوردار است.

 

4. هشدار تعویض خطوط/ سامانه امنیتی بیداركردن راننده

این سامانه، مشابه سامانه قبلی است با این تفاوت كه فاصله بیشتری را پوشش می‌دهد. این سامانه فاصله خودروی كناری و سرعت آن را محاسبه می‌كند و راننده را از خطر احتمالی تعویض خطوط مطلع می‌سازد. این سامانه نیز با لرزاندن صندلی یا صدای مخصوصی راننده را آگاه می‌سازد. این سامانه حتی می‌تواند وضعیت بدن راننده، حالت سر و حالت چشمان او را تشخیص دهد تا متوجه خواب آلودگی راننده شود. این سامانه ممكن است در آینده حتی بتواند در صورتی كه راننده به خواب رود، سرعت ماشین را كم كرده و آن را در حالت پایداری كنترل كند.

 

5. سامانه تخفیف یا پیشگیری از چپ كردن خودرو

بیشتر سازندگان، خودروها را به سیستم كنترل پایدار الكترونیكی مجهز كرده‌اند. در عین حال، بعضی از سازندگان نیز سامانه‌های آماده‌سازی (مانند محكم كردن كمربندها) را پیشنهاد می‌كنند. با این حال سامانه موردبحث در اینجا از این سامانه‌ها بسیار پیشرفته‌تر است. اگر این سامانه متوجه احتمال چپ كردن خودرو شود (مانند حالتی كه راننده با سرعت می‌پیچد یا با سرعت زیاد از مسیر منحرف می‌شود) ترمزها و دریچه بنزین را كنترل كرده و در كنترل وضعیت خودرو به راننده كمك می‌كند. این سامانه در دایملر/كرایسلر به نام Electronic Roll Mitigation ، در فورد به نام Roll Stability Control و در جنرال موتورز به نام Proactive Roll Avoidance شناخته می‌شود. رنج روور این سامانه را Active Roll Mitigation نام‌گذاری كرده و ولوو به آن Roll-Over Protection System می‌گوید. با این حال تمام این سامانه‌ها، هدف امنیتی واحدی دارند.

 

6. ایربگ‌های دومرحله‌ای و حساس به وضعیت سرنشین

تمام انسان‌ها یكسان آفریده نشده‌اند و ایربگ‌ها در حال پیشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحله‌ای شدن و حساسیت نسبت به وضعیت سرنشینان، این تفاوت‌ها را جبران كنند. با فناوری جدید ایربگ‌ها می‌توانند اندازه، وزن، وضعیت كمربند، طریقه نشستن سرنشینان (مثلاً اگر راننده در حال تنظیم رادیو یا برداشتن چیزی از روی زمین باشد) را تشخیص دهند و حتی سرعت خودرو را تشخیص دهند. با توجه به اینكه ایربگ‌های راننده، مسافرین و ایربگ‌های كنار پنجره، امری جدید نیستند، ایربگ‌های حساس می‌توانند در هر قسمت از ماشین به كار روند.

 

7. كمك در ترمزهای ناگهانی/ تخفیف شدت تصادفات

این سامانه ترمز با سامانه ترمز ناگهانی بدون قفل كردن یا سامانه الكترونیكی پخش نیروی ترمز متفاوت است. این سیستم می‌تواند تشخیص دهد كه چه زمانی راننده از روی ترس ترمز ناگهانی انجام می‌دهد (یك تغییر سریع از گاز به ترمز) و فشاری اضافی بر روی ترمزها وارد می‌كند تا فاصله توقف خودرو را كمتر كند. این سامانه حتی می‌تواند همراه با سامانه كنترل مسیر با كنترل پایدار در خودروها به كار رود و برخوردهای احتمالی را تشخیص دهد. این سامانه معمولاً كمك ترمز نامیده می‌شود، اما بی‌ام‌و آن را Dynamic Brake Control می‌نامد.

 

8. چراغ‌های جلوی قابل انطباق/ یا كمك به دید شب

دید شب، می‌تواند به صورت‌های مختلفی مثل استفاده از چراغ‌های جلوی مادون قرمز و یا دوربین‌های حرارتی صورت بگیرد. با این حال، هر سامانه‌ای كه استفاده شود هدف كمك به افزایش دید راننده به گونه‌ای است كه بتواند حیوانات، انسان‌ها و یا درختان طول مسیر را از فاصله‌ای حتی در حدود 1000فوت دورتر، تشخیص دهد. این سامانه تصویری از جاده در پیش روی راننده قرار می‌دهد و اشیایی را كه تشخیص آنها با چشم غیرمسلح مشكل است، روشن‌تر می‌سازد. چراغ‌های جلوی قابل انطباق براساس جهت حركت خودرو تنظیم می‌شوند (برای مثال در پیچ‌ها نور را به صورت خمیده می‌تابانند). همچنین، ممكن است چراغ‌های حساس به سرعت (با تغییر ارتفاع و طول نور) و یا چراغ‌هایی كه می‌توانند نور زیاد محیط را جبران كنند نیز عرضه شوند.

 

9. دوربین‌های عقب

دوربین‌های عقب، نه‌تنها از خودروها محافظت می‌كنند بلكه مانع از برخورد ناگهانی با حیوانات یا كودكان نیز می‌شوند. در واقع تصویر از پشت ماشین از آینه‌های بغل جابه‌جاشونده و صداهای هشداردهنده به تصویر واقعی تغییر پیدا كرده است. سامانه جدید دارای یك دوربین است كه تصویری پهن از آنچه پشت سر راننده اتفاق می‌افتد، ارائه می‌دهد و هنگام پارك كردن یا استفاده از تریلر در پشت خودرو، كمك بسیار موثری است.

 

10. پاسخ اضطراری

راه‌های مختلفی برای اخطار قبلی وجود دارند. خودروها در حال حاضر یا در آینده، با موقعیت‌های اضطراری برخورد می‌كنند. سامانه (EARS)‌[1] دایملر/ كرایسلر چراغ‌های داخل را روشن كرده، درهای خودرو را از حالت قفل خارج كرده و سوخت‌رسانی را در زمان بازشدن ایربگ‌ها قطع می‌كند. در حالی كه فولكس واگن باتری ترمینال را از دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور) قطع می‌كند. همچنین، سامانه Onع می‌كند. همچنین، سامانه OnStar در جنرال موتورز و سامانه Assist در بی‌ام‌و، تصادف را به مراكز خود اطلاع داده و جزئیات تصادف را در اختیار پرسنل اورژانس مراكز مختلف قرار می‌دهند.





طبقه بندی: مکانیک خودرو،
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : ,وبلاگ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات

  • سبحان
  • گلریزون
  • ضایعات
  •