تبلیغات
وبلاگ مهندسی مکانیک ( مکانیک خودرو-حرارت و سیالات- تاسیسات) - آشنایی با دستگاه انتقال نیرو

طراحی سایت

قالب وبلاگ

وبلاگ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات


وبلاگ مهندسی مکانیک ( مکانیک خودرو-حرارت و سیالات- تاسیسات)
از مکانیک لذت ببر!!!!!!!!
نوشته شده در تاریخ شنبه 12 بهمن 1387 توسط ر ح-ع

 

در خودرو دستگاههایی لازم است تا نیروی تولید شده موتور را به چرخ ها منتقل نموده و خودرو را به حرکت درآورد و یا در موقع توقف های کوتاه نیروی موتور را از چرخ ها قطع نماید .برای انتقال نیروی موتور به چرخ ها ، بین موتور و چرخ ها دستگاه  مختلفی به نام دستگاه های انتقال نیرو واقع شده است.

دستگاه های انتقال نیرو شامل دستگاهها و قطعاتی هستند که بین موتور و چرخ ها قرارگرفته و نیروی حاصله موتور را پس از تغییر و تبدیل به چرخها منتقل و سبب حرکت خودرو می گردند. محور حرکت بستگی به سیستم خودرو ممکن است درچرخهای عقب و یا چرخهای جلو قرار گرفته باشد.

دستگاه انتقال به ترتیب بعد از موتور عبارتند از:

 

-دستگاه کلاچ

2- دستگاه جعبه دنده

3- میلهای گار دان وقفلهای گار دان

4-محورها (گرداننده های نهائی دیفرانسیل، میل پلوسها)

الف)تعریف کلاچ

کلاچ برای قطع و وصل نیروی موتور به گیربکس به کار می رود.حرکت اتومبیل از حال سکون باید به نرمی صورت گیرد پس ارتباط بین موتور و گیربکس باید به تدریج برقرار شود .تعویض دنده در حرکت و یا خلاص کردن دنده به منظور توقف خودرو نیز از وظایف کلاچ است .

به طور کلی کلاچ وظیفه دارد

1- انتقال قدرت مطمئن بدون لرزش وبوکسباد خود دستگاه کلاچ

2- سبک بودن تا در مقابل  دور موتور دور کافی داشته  باشد.

و قطعات آن عبارت است از

1- صفحه کلاچ

 2- دیسک کلاچ

 3- پدال

 4- دو شاخ کلاچ

 5- بلبرینگ کلاچ

نحوه عمل دستگاه کلاچ:

توسط فشار پای راننده به پدال کلاچ نیروی وارده از طریق اهرم بندی یا فشار هیدرولیکی به دو شاخه کلاچ و سپس به آسیابک یا خورشیدی دیسک منتقل شده و در نتیجه صفحه فشار دهنده به عقب کشیده شده و صفحه کلاچ از فلایویل جدا و در نتیجه انتقال نیروی موتور از گیربکس قطع میشود و با رها کردن مجدد پدال کلاچ فنرهای صفحه فشار دهنده دیسک ، صفحه کلاچ را مجدداً به فلایویل محکم چسبانده و در نتیجه نیروی موتور انتقال پیدا می کند.

نگهداری  سیستم کلاچ :

مفصل بندیها و گریس خور آن باید به موقع گریس کاری شود و میزان  خلاصی کلاچ اندازه باشد.

بازدید از عمل کلاچ از نظر بکسبادکردن ، صدا کردن ، ارتعاش یا لرزش ولق بودن اهرم بندیها و ترک خوردگی یا شکستگی باید امتحان شود درصورت وجودمعایب به موقع به تعمیرگاه مراجعه شود.

پس از هر 8000 كیلومتر و یا هر سه ماه ، هر کدام كه زودتر اتفاق بیفتد، سطح مایع داخل مخزن ذخیره ای كه در بالای پمپ کلاچ واقع شده است را نگاه كنید. سطح مایع مخزن بالای پمپ ترمز را نیز ببینید. اگر سطح مایع كمی پایین است آن را پر كنید ولی اگر سطح مایع به مقدار خیلی زیادی افت كرده است، احتمالاً سیستم دارای نشتی است. اگر نشتی وجود داشت، كارهای لازم را انجام دهید. در پوش مخزن ذخیره را تمیز و سوراخ هواكش واقع روی در پوش را کاملاً بازكنید.  

  عیوب کلاچ، نحوه تشخیص و رفع آنها :

معمولاً عیب عمده ای كه در سیستم کلاچ به وجود می آید یكی فرسایش سریعتر از حد طبیعی زغال کلاچ و تمام شدن آن و دیگری فرسایش لنت (صفحه کلاچ) است.

عیب اول در اثر نیم کلاچ گرفتن زیاد و استفاده بی مورد از پدال و قرار دادن پا روی آن ناشی می شود.

عیب دوم در اثر فرسایش بیش از حد طبیعی صفحه کلاچ شروع می شود و با بكسباد كردن کلاچ آشکار می گردد. یعنی در ابن حالت موتور با سرعت طبیعی می چرخد اما خودرو به طور مناسب شتاب نمی گیرد و در سربالایی ها حرکت آن آهسته می شود.  

2- اشکال در آزاد شدن صفحه کلاچ هنگامی كه پدال کاملا فشرده است .این اشکال ممکن است به واسطه یك یا چند عامل مختلف باشد. از نشانه ها یا علائم این اشکال جا نرفتن یا مشکل جا رفتن دنده ها است هنگامی كه خودرو ایستاده و موتور روشن است و همچنین هنگامی كه دنده جا می رود همراه با صدا و تکان خودرو است.

 3- گاهی اوقات ممکن است هم زغال کلاچ و هم صفحه کلاچ همراه با هم فرسوده شده باشند. از نشانه های این عیب ایجاد صدای نا متعارف هنگام فشار دادن پدال کلاچ است و در این حالت نیز پیاده كردن کلاچ ضروری است.

4- عیب دیگر کلاچ لرزش خودرو است .این لرزش مخصوصاً هنگامی كه پا از روی پدال برداشته می شود و موتور و جعبه دنده در گیر می شوند قابل ملاحظه تر می شود. هر چند كه با کلاچ گرفتن امکان دارد لرزش خودرو مشهود تر شود با این وجود ممکن است عیب اصلی از کلاچ نباشد.

 





طبقه بندی: مکانیک خودرو،
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : ,وبلاگ مهندسی مکانیک حرارت و سیالات

  • سبحان
  • گلریزون
  • ضایعات
  •